Ważne wiadomości o wysiłku fizycznym i cukrzycy


Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia serce i układ krążenia, ponadto u osób z cukrzycą zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę oraz obniża stężenie glukozy we krwi. Każdy człowiek z cukrzycą ma inną wrażliwość na wysiłek fizyczny, stąd ważne jest aby każdy z Was umiał odpowiednio postępować w trakcie i po wysiłku fizycznym.
Oto kilka pomocnych wskazówek:

Badanie stężenia glukozy we krwi

Badaj stężenie glukozy we krwi przed, w trakcie i po zakończeniu wysiłku fizycznego, szczególnie gdy zaczynasz nowe ćwiczenia. Niskie stężenia glukozy we krwi mogą się pojawiać nawet wiele godzin po zakończeniu ćwiczeń. Tuż przed wysiłkiem fizycznym Twoje stężenie glukozy we krwi powinno wynosić od 6 do 12 mmol/l (od ok. 110 do 210 mg%). Jeżeli jest wyższe, to raczej zrezygnuj z ćwiczeń. Wtedy w Twoim organizmie brakuje insuliny, a wysiłek fizyczny może nawet spowodować dalszy wzrost stężenia glukozy we krwi oraz pojawienie się acetonu w moczu.
W przypadku intensywnego, długo trwającego wysiłku fizycznego może być konieczna redukcja dawek insulin działających w trakcie i po wysiłku o 20 do 50% (zarówno krótko działającej jak i o przedłużonym działaniu, szczególnie podawanej przed snem). Niezwykle ważna jest kontrola glikemii przed snem po wysiłku fizycznym. Jeśli nie zmniejszono dawki insulin i glikemia jest niższa niż 10-12 mmol/l (ok. 180-210 mg%) to należy spożyć dodatkowy posiłek bogaty w węglowodany (chleb, owoce) aby zapobiec niedocukrzeniu w nocy.

Jedzenie i napoje

Podczas wysiłku fizycznego może być wskazane, abyś co około 30 minut zjadał lub popijał coś słodkiego np. herbatnik, cukierek czy słodki napój. Jeżeli napoje przygotowywane dla sportowców zawierają bardzo dużo węglowodanów, to możesz je spożywać po rozcieńczeniu wodą mineralną.

Insulina

W przypadku planowanego wysiłku fizycznego pamiętaj o zmniejszeniu dawek insulin działających w trakcie i po wysiłku fizycznym. Dotyczy to szczególnie insuliny o przedłużonym działaniu podawanej przed snem w dniu, gdy miał miejsce intensywny wysiłek fizyczny.

Ustal ze swoim lekarzem jak powinieneś zmieniać dawki insulin przed planowanym wysiłkiem fizycznym. W przypadku długo trwającego wysiłku fizycznego może być konieczna redukcja dawek insulin działających w trakcie i po wysiłku o 20 do 50% (zarówno krótko działającej, jak i o przedłużonym działaniu, szczególnie podawanej przed snem). Niezwykle ważna jest kontrola glikemii przed snem po wysiłku fizycznym. Jeśli nie zmniejszono dawki insulin i glikemia jest niższa niż 10-12 mmol/l (ok. 180-210 mg%) to należy spożyć dodatkowy posiłek bogaty w węglowodany (chleb, owoce), aby zapobiec niedocukrzeniu w nocy.

Pamiętaj!


po długo trwającym intensywnym wysiłku fizycznym zagrożenie niedocukrzeniem może się utrzymywać nawet do 48 godzin.

Udział w zawodach sportowych i grach zespołowych

 

Nie wiesz, kiedy i jak długo będziesz brał udział w grze czy zawodach. Czasem możesz siedzieć na ławce zawodników rezerwowych podczas całego meczu, albo też Twoja drużyna może odpaść z gry na początku zawodów. Z tego powodu zawsze trzeba mieć insulinę i jedzenie ze sobą.

 

Pamiętaj!

 

 że zgodnie z przepisami antydopingowymi stosowanie insuliny i leków obniżających ciśnienie tętnicze krwi wymaga oficjalnego zaświadczenia lekarskiego.