Alkohol i cukrzyca – wiadomości dla nastolatków

Po wypiciu alkoholu wzrasta zagrożenie niedocukrzeniem, stąd pamiętaj o regularnym przyjmowaniu posiłków.

  • pij alkohol z umiarem
  • nigdy nie pij alkoholu bez jedzenia
  • kiedy pijesz alkohol, zwłaszcza gdy jest to alkohol wysokoprocentowy, lub gdy piciu towarzyszy taniec, to zjadaj lub wypijaj dodatkowe ilości węglowodanów.
  • wstrzyknij mniej insuliny niż zwykle
  • często badaj stężenie glukozy we krwi
  • nigdy nie idź spać bez uprzedniego spożycia dodatkowej przekąski bogatej w węglowodany

rodzaj
alkoholu

ilość
(ml)

alkohol
(g)

węglowodany
(g)

zawartość
energetyczna
(kcal)

zawartość
energetyczna
(KJ)

piwo
piwo mocne

330
330

12,9
19,8

10,6
15,2

127
209

531
874

wino czerwone wytrawne
wino różowe
wino białe wytrawne
wino białe słodkie
porto

150
150
125
125
40

14,3
13,9
11,9
12,8
6,2

0,5
2,1
0,3
7,4
4,4

105
110
87
123
63

440
459
362
513
262

wódka

30

9,6

0,0

6,9

288

 

Jeśli wypijesz za duże:

  • nie zauważysz, gdy stężenie glukozy we krwi będzie zbyt niskie
  • pamiętaj, że Twoja wątroba jest zajęta unieczynnianiem alkoholu i nie będzie mogła uwalniać glukozy aby ratować Ciebie gdy masz niedocukrzenie.
  • Twoi przyjaciele mogą myśleć, że się zataczasz, bo jesteś pijany, podczas gdy Ty masz niedocukrzenie i potrzebujesz pomocy.

Bądź ostrożny. Powiedz swoim przyjaciołom, że masz cukrzycę i zawsze miej przy sobie kartę identyfikacyjną lub legitymację cukrzycową.