Hipoglikemia

 

Najczęstszymi przyczynami zbyt niskiego stężenia glukozy we krwi są: zjedzenie mniejszego niż zwykle posiłku lub zwiększony wysiłek fizyczny.

Niskie stężenia glukozy we krwi mogą być szkodliwe dla mózgu. Poza tym objawy niedocukrzenia są bardzo nieprzyjemne. Z tych powodów należy zapobiegać występowaniu niedocukrzeń.

Pamiętaj!
aby zawsze nosić przy sobie legitymację cukrzycową lub kartę identyfikacyjną oraz glukozę w tabletkach, cukier w kostkach, cukierki lub słodzony napój.

Stężenie glukozy we krwi

 Objawy niedocukrzenia zazwyczaj są odczuwalne przy stężeniach glukozy we krwi poniżej 3-4 mmol/l (ok. 55-70 mg%). Ważne jest, szybko rozpocząć leczenie niedocukrzenia (zjedzenie lub wypicie czegoś słodkiego).
Czasem, gdy stężenie glukozy we krwi obniża się bardzo szybko, objawy niedocukrzenia możesz odczuwać przy znacznie wyższych wartościach.

Objawy

  • lekkie niedocukrzenie: o lekkiej hipoglikemii mogą świadczyć takie objawy, jak: uczucie głodu, pocenie się, drżenia rąk i nóg. Dziecko może być blade, nieco spowolniałe, szybko zmienia zachowanie, jest smutne, zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji. Mogą występować bóle lub zawroty głowy oraz zaburzenia widzenia.
  • umiarkowane niedocukrzenie: w przypadku wystąpienia umiarkowanej hipoglikemii dziecko nie jest już w stanie rozpoznać prawidłowo objawów niedocukrzenia lub na nie zareagować. Sprawia wówczas wrażenie spowolniałego lub "nieobecnego ciałem", zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji lub jakby było pijane. Ten stan jest niebezpieczny, gdyż osoby obserwujące często nie potrafią ocenić właściwie powagi sytuacji, a dziecko może reagować agresywnie na podejmowane próby leczenia.
  • ciężkie niedocukrzenie: w przypadku ciężkiej hipoglikemii u dziecka z cukrzycą może dojść do utraty przytomności, a czasem nawet do drgawek.

Leczenie

 W leczeniu niedocukrzenia zwykle wystarcza zjedzenie już 10 g cukrów prostych (glukozy w tabletkach, cukierków lub 1/2 szklanki soku owocowego). Jeżeli objawy niedocukrzenia nie ustępują po 5 - 10 minutach postępowanie to należy powtórzyć.

Jeśli dziecko ma ciężkie niedocukrzenie to nie podawaj mu nic do ust. Należy wówczas wstrzyknąć glukagon (1/2 dawki w przypadku małego dziecka - do 6 lat).

Po około 5 minutach stężenie glukozy we krwi zacznie wzrastać i dziecko powoli powinno odzyskać świadomość. W każdym przypadku należy dążyć do utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi po niedocukrzeniu. W tym celu należy dodatkowo zjeść jedną lub dwie kromki chleba. Po ustąpieniu niedocukrzenia należy częściej kontrolować stężenie glukozy we krwi. Po przebyciu ciężkiego niedocukrzenia wiele dzieci ma nudności, czasem wymiotuje. Jeśli wymioty się przedłużają, to koniecznie trzeba zawieźć dziecko do szpitala.
Jeżeli dziecko ma drgawki, to uważaj aby się nie skaleczyło samo ani nie zraniło w żaden inny sposób. Nie krępuj dziecka. Nie wkładaj mu niczego do ust. Pozostań przy nim, ułóż w pozycji na boku.

Pamiętaj! glukagon nie działa, jeżeli niedocukrzenie wystąpiło po spożyciu alkoholu!

Zapobieganie

 

 Zawsze staraj się znaleźć przyczynę zbyt niskiego stężenia glukozy we krwi. Glikemia nie powinna być niższa niż 4 mmol/l (ok. 70 mg%). Często badaj glikemię w celu zapobiegania zbyt niskim jej wartościom. Dziecko z cukrzycą nie powinno nigdy iść spać przed porą posiłku bez uprzedniej kontroli stężenia glukozy we krwi. Jeżeli przed zastrzykiem insuliny stężenie glukozy we krwi wynosi 3,5 mmol/l (ok. 60 mg%) lub mniej, to najpierw zjedz posiłek, a potem dopiero podaj insulinę.